آخرین وضعیت مرزهای شش گانه زمینی ایران و عراق

به گزارش رد بلیط؛ ضعف امکانات زیرساختی در کشور عراق است که از آن جمله می‌توان به عدم توازن سیستم حمل ونقل عمومی در دوطرف مرز، پیش بینی برای افزایش دوبرابری میزان زوار در مراسم اربعین امسال، نزدیک شدن روز اربعین به گرمای عراق در فصل تابستان، ناآرامی‌های اخیر در عراق، کمبود موکب‌های خدمت رسان در مرزعراق و کمبود گیت‌های ورودی مرزبانی عراق اشاره کرد.

 

کرمانشاه|سرگردانی ۵ ساعته ۵ هزار زائر در مرز خسروی به سر آمد

 زائران ایرانی بیش از ۵ ساعت پشت گیت‌های عراقی منتظر ورود به خاک این کشور هستند.

مشاهدات میدانی از مرز خسروی نشان می‌دهد در گرمای ظهرگاهی، مرزبانی عراق حدود سه ساعت مرز را تعطیل کرد و پس از آن نیز تنها ده گیت عراقی برای عبور حدود ۵ هزار زائر ایرانی باز شد. گیت‌های عراقی ساعت ۱۸ هر روز بسته می‌شود و به احتمال زیاد این زائران شب را باید در مرز سپری کنند.

روز چهارشنبه نیز عراق زوار ایرانی را چند ساعت در گرمای هوا پشت گیت‌های مرز خسروی نگه داشت و در انتها با هماهنگی وزارت کشور زائران حاضر در مرز با اتوبوس‌های ایرانی تا بغداد منتقل شدند.

 پس از پایان یافتن ساعت فعالیت مرز خسروی و طبق توافق بین دو کشور ایران و عراق، زوار باقی مانده در مرز که بنابر اعلام مسئولین محلی حدود سه هزار نفر می‌شدند، در داخل مواکب، حسینه، مساجد و اردوگاه سپاه پاسداران اسکان داده‌ شدند.

این زائران با وجود اخذ مجوز خروج از گمرک ایران، به دلیل تعلل و کندی طرف عراقی امکان حضور در خاک این کشور را پیدا نکردند و از رو اجباراً و تا صبح فردا در قصرشیرین اسکان داده شدند.

دستگاه‌های دولتی و حاکمتی و همچنین ایستگاه‌های مردمی حاضر در قصرشیرین وظیفه خدمت رسانی و تامین نیازهای این زوار را بر عهده دارند.

ساعت فعالیت پایانه بین المللی مرز خسروی از ساعت ۵ صبح الی ۱۹ عصر است. لازم به ذکر است که مسئولین محلی بارها به این نکته تاکید کرده‌اند که به دلیل ضعف زیرساخت‌های عراق، امکان خروج سریع و پایاپای دو گمرک وجود ندارد و به همین دلیل خروج زوار با کندی همراه بوده است.

خوزستان|حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران در عراق آماده شده است

با آنکه مرز شلمچه و چذابه نیز بسته هستند اما دستگاه‌های خدمات رسان به خدمت رسانی خود می‌دهند و در این راستا استاندار خوزستان گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار در عراق آماده شده است، بخشی از این اتوبوس‌ها دیشب و امروز صبح به مرزهای شلمچه و چذابه منتقل شده است.

از سوی دیگر حجت الاسلام عادل فریحی دبیر ستاد اربعین منطقه آزاد اروند گفت: ۵۰ اتوبوس و ۱۲ تریلر را برای اعزام به خاک عراق هماهنگ کردیم تا در تردد زائران تسهیل صورت گیرد.

ایلام| مهران پرترافیک‌تر از همه مرزها

حجم زوار و ترافیک منتهی به مرز مهران بسیار بیشتر از سایر مرزهای دیگر است. در این راستا برای آنکه تجمع زوار بیش از بیش در پایانه مرزی بحران ساز نشود با همکاری طرف عراقی برای زائران مستقر در پایانه مرز باز شده است اما همچنان به زائران اجازه ورود به مهران داده نمی‌شود.

 سردار اشتری فرمانده کل انتظامی کشور در بازدید از مرز مهران ضمن تسلیت ایام اربعین گفت: با توجه به ازدحام جمعیت شب و روز گذشته در مرزهای جمهوری اسلامی ایران و عراق و به دلیل نبود زیرساخت های لازم در آن سوی مرزها برای خروج زائران مشکلاتی پیش آمده است.

وی افزود: تقاضا داریم زوار عزیزی که حرکت نکرده اند به سمت مرزها نیامده و منتظر اطلاع رسانی باشند و امیدواریم جمعیتی که شب گذشته در پایانه های مرزی باقی مانده اند با هماهنگی های صورت گرفته آن ها را از مرز خارج کنیم.

فرمانده انتظامی کشور ضمن تشکر از زواری که سفر خود را زودتر شروع کرده گفت: تعدادی از زائرین در حال برگشت بوده و همه دستگاه ها در حال تلاش جهت تسهیل تردد زوار هستند.

سردار اشتری گفت: سلامت و کرامت زائرین از اولویت های ما بوده و در صورت باز شدن مرز اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد.

وی افزود: با اعلام ستاد اربعین کشور مرزها بسته و فقط کسانی که شب گذشته در پایانه ها بوده یا در قسمت قرنطینه حضور داشته اند اجازه ورود داشته و مابقی منتظر اطلاع رسانی ها باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: گذر موقت و تمدید گذرنامه از امروز متوقف شده است تا موقعی که ستاد مربوطه اطلاع از سر گرفتن آن ها را صادر کند که با ترافیک موجود زوار با ده روز تاخیر مواجه خواهند شد.

سردار اشتری گفت: در اربعین امسال ۵۰۰ هزار برگه موقت صادر و ۴۰۰ هزار گذرنامه تمدید شده که کمک بسیار خوبی به زائران صورت گرفت.

وی در پایان گفت: تا زمانی که طرف عراقی آمادگی پذیرش زوار نداشته باشد در این سوی مرز ایستایی زوار را شاهد خواهیم بود.

کردستان|خروج زائران فعلا از مرز باشماق امکان‌پذیر نیست

اسماعیل احمدی در مریوان اظهار کرد: امروز تا ساعت ۱۱ بیش از دو هزار نفر برای زیارت کربلا  از مرز باشماق خارج شدند.

فرماندار مریوان اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات در اقلیم کردستان عراق و حجم بالای تردد زائران، فعلا تردد از مرز باشماق مریوان ممکن نیست.

احمدی از زائران خواست به مرز باشماق مراجعه نکنند و در محل‌های اسکان در شهر مریوان که پیش‌بینی شده‌، حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: به محض رفع مشکل از جانب طرف عراقی، تردد و پذیرش زائران از مرز باشماق انجام خواهد شد.

فرماندار مریوان با اعلام عزیمت ۷ هزار و ۷۸۷ زائر عتبات عالیات و کربلای معلا از مرز باشماق از ۱۴ شهریور، آمار امروز تا قبل از ظهررا ۲ هزار و ۱۳۶ زائر عنوان کرد.اند.

احمدی خاطرنشان کرد: تاکنون مشکلی از لحاظ اسکان و پذیرایی از زائران در مریوان وجود نداشته و اکنون نیز تعداد موکب‌ها در حال افزایش است.

آذربایجان غربی|ارائه خدمات همه‌جانبه ارتش به زوار اربعین حسینی در مرز تمرچین

امیر سرتیپ حاجیلو در ارومیه اظهار داشت: نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بسیار به قیام حضرت امام حسین علیه السلام در عاشورای سال ۶١هجری شباهت دارد؛ از آن جهت که همانطور که بنی‌امیه در آن زمان در تلاش برای جدا کردن دین و سیاست و حذف شعائر دینی از زندگی مردم بود، در عصر رژیم پهلوی نیز چنین فضایی بر جهان دو قطبی لیبرالی و کمونیستی حاکم بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای‌ شمالغرب نزاجا با اشاره به پیام‌های روشن پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣۵٧ تصریح کرد: پیام انقلاب اسلامی توصیه اکید بر اخلاق‌مداری، انسان‌مداری و الهام گرفتن از آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی در پایان با اشاره به آمادگی ارتش جمهوری اسلامی برای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین حسینی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران با کمال افتخار امکانات خود اعم از بهداشتی و درمانی، اسکان، آشپزخانه و… را در اختیار هموطنان عزیز و زائرین اربعین حسینی در مرز تمرچین گذاشته است و آماده کمک رسانی در صورت بروز هرگونه مشکلی برای زائرین حسینی می‌باشد.

تا ۴۸ دیگر به مرزها نیایید

مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین عصر جمعه هار داشت: با توجه به بررسی و بازدید هوایی و زمینی از مرز چذابه، الحمدلله مشکل تراکم و ازدحام جمعیت نداریم و میزان مراجعات کاهش پیدا کرده است.

وی با درخواست از زائران برای مراجعه نکردن به پایانه‌های مرزی، افزود: مشکلی که در اینجا وجود دارد اعتراض جدی و فراوان زائران حاضر است که در آن سوی مرز وسیله حمل و نقل جهت انتقال به عتبات کم و بر همین اساس قیمت ها چندین برابر افزایش داشته است؛ تلاش‌های ما هم در ارسال وسایل نقلیه نتوانسته است تمامی مشکل انتقال زائران را حل کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: عزیزانی هم که در پایانه چذابه حضور دارند، با توجه به اطلاعی که از وضعیت آن سوی مرز دارند، تصمیم به بازگشت گرفته‌اند، لذا توصیه می‌کنیم عزیزان به مرزها مراجعه نکنند.

میراحمدی درباره کسانی که بلیت تهیه کرده‌اند نیز، گفت: سفر عزیزان برای زیارت اربعین منتفی است، به جز سفرهای هوایی که برای آن هیچ ممنوعیتی قائل نشدیم؛ البته در داخل عراق مشکلات مختلفی وجود دارد و از نجف هم از ما درخواست شده تا آب آشامیدنی ارسال کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: توصیه اکید ما این است که زائران از سفر خود منصرف شوند؛ اگر شرایط تغییر کند طی ۴۸ ساعت آینده اطلاع‌رسانی می‌شود، فکر نمی‌کنم بدون اینکه این مسائل حل شود بتوانیم مجوز حرکت عزیزان را صادر کنیم.

میراحمدی همچنین تصریح کرد: برای زائرینی که در پایانه‌های مرزی حضور دارند تمهیداتی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: مهم این است که زائر جدیدی به پایانه‌های مرزی اضافه نشود و به‌هیچ عنوان هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: به اتوبوس‌ها ابلاغ کردیم از حرکت خودشان از مبدأ شهرها به سمت مرز خودداری کنند.

به اتوبوس‌ها ابلاغ کردیم از حرکت خودشان از مبدأ شهرها به سمت مرز خودداری کنند

میراحمدی اضافه کرد: زائرینی که در سامانه سماح ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه را پرداخت کرده‌اند در موردشان تصمیم‌گیری خواهیم کرد تا ضرر مالی به آنها وارد نشود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان خاطرنشان کرد: تمامی پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی پر شده است و جا برای پارک وسیله نقلیه شخصی ندارد.

منبع:
فارس

نویسنده

آخرین اخبار و مقالات

قزوین رتبه اول نقاط حادثه خیز در کشور را دارد

درباره ی پل قاضی زاهد گلپایگان

راه اندازی ۲۴ نوروزگاه در استان البرز

۱۹۴ مدرسه آماده اسکان نوروزی فرهنگیان در کهگیلویه و بویراحمد